Wizja i Misja
Koncepcja pracy Przedszkola Niepublicznego „Leśne Skrzaty” W Aleksandrowie
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia maja 2013r r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (DZ. U.z 2013r poz. 560)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z póź. Zm.
Misja Przedszkola
Wychowanie przedszkolne w Polsce ma wieloletnią i piękną tradycję. W ostatnim czasie zmienił się jednak obraz polskiego przedszkola. Jest to przede wszystkim placówka szeroko otwarta nie tylko dla dzieci, ale uwzględniająca także potrzeby i oczekiwania rodziców i środowiska. Przedszkole jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy.
Każde dziecko jest kimś ważnym i niepowtarzalnym.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę,
- Dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne,
- Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty,
- Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
- Buduje środowisko społeczne dziecka,
- Kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła.
- Promuje zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie,
- Buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej
Wizja Przedszkola
Cele ogólne:
- Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
- Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
- Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju
- Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka.
Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Zyskują umiejętności w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów i kreatywnego działania. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci są wdrażane do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu.
Szczególną wagę przedszkole przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Dzieci uczą się współdziałania i mogą docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają własne możliwości. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje też: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Wizja dziecka w naszy przedszkolu
Dziecko jest:
- Ciekawe świata,
- Ufne w stosunku do nauczycieli,
- Radosne,
- Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
- Twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
- Uczciwe i prawdomówne,
- Odpowiedzialne i obowiązkowe,
- Kulturalne i tolerancyjne,
- Świadome zagrożeń
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Absolwent Przedszkola:
- Posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Jest samodzielny.
- Jest zainteresowany nauką i książkami.
- Ma rozwinięte kompetencje społeczne na poziomie umożliwiającym podporządkowanie się wymogom szkolnym.
- Współdziała w zespole.
- Jest otwarty na potrzeby innych ludzi.
- Lubi aktywny udział w zadaniach i działaniach twórczych.
- Jest wrażliwy estetycznie.
- Podejmuje działania przyjazne przyrodzie.
- Akceptuje zdrowy styl życia.
- Ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
System wspierania rozwoju dziecka
W przedszkolu zbudowano system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania obejmuje m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.
Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystują do:
- modyfikacji realizowanych programów,
- planowania miesięcznego,
- konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),
- indywidualnego wspomagania dzieci.
W razie problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna. Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, współpracuje nie tylko z rodzicami, ale też z psychologiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę. Celem przedszkola jest doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom.
W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody aktywizujące, twórczego myślenia.
Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. artystycznych: plastycznych, muzycznych, teatralnych, czytelniczych, przyrodniczych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci.
Przedszkole buduje swój wizerunek jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane są tradycje regionalne.
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Przedszkole wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:
- Systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu.
- Zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności.
- Informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają.
- Prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowia.
- Zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których uczestniczą dzieci.
W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka.
- Wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka.
- Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.
Corocznie w przedszkolu opracowywany jest plan współpracy z rodzicami (zarówno przedszkolny, jak i plany poszczególnych grup).
Realizacja zadań ma następujące formy:
- Zebrania ogólne i zebrania grupowe.
- Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci.
- Konsultacje i porady indywidualne.
- Kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac).
- Organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców.
- Organizacja szkoleń i warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców – warsztaty z psychologiem.
- Organizacja uroczystości, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych.
- Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
Zdrowy i Bezpieczny styl życia.
Przedszkole promuje bezpieczny i zdrowy styl życia, podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, a także odpowiada na jego potrzeby. Ważnym aspektem pracy placówki jest udział w realizacji lokalnych i ogólnopolskich programów i projektów.:
„Czyste powietrze wokół nas”
„Kubusiowie przyjaciele natury”
„Dzieciństwo bez próchnicy”.
Przedszkole tworzy również programy autorskie o tematyce: plastycznej, teatralnej, muzycznej, kulinarnej.
Placówka współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją regionalną. Krąg partnerów zewnętrznych poszerza się i wynika nie tylko z potrzeb przedszkola, ale także środowiskowych.
- Pasowanie na przedszkolaka.
- Mikołajki.
- Spotkanie opłatkowe z okazji świąt Bożego Narodzenia.
- Bal karnawałowy.
- Spotkanie z Babcią i Dziadkiem.
- Dzień Ziemi.
- Tradycje wielkanocne.
- Święto Rodziny.
W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie, ekologię, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.
Zarządzanie przedszkolem
Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne, m.in. specjalistę w zakresie terapii pedagogicznej, logopedę. W trosce o skuteczną realizację zadań i celów wychowania przedszkolnego organizuje wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i rady pedagogicznej. Organizowane są formy inspirujące do rozwoju zawodowego, nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli.
W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nauczyciele posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, tak aby dzieci były aktywne i radosne.
Sprawność organizacyjna przedszkola oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów. Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu. Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza do niej zmiany. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.